"The Hush is not always greener on the other side"



Salam semua.

Terasa ingin menulis semula atas sebab2 tertentu. Satu benda yg buat aku suka blog2 ni sbb ia bukan sekadar skop yg kecik,malah ade juta2 lah sbb kite nk blog kan? So,thats my intro untuk post kali ni. Haha..

Alhamdulillah dan syukur sgt2, skg ni sdg selamat berada di Malaysia atas tiket cuti summer. Tempat jatuh lagi kan dikenang,apatah lagi tempat bermain. Betol kan? Tempat jatuh ni,kat sini la,Malaysia ni..tempat main2 tu kat sana tu...Mesir. Haha. So, x bermaksud Mesir lg 'menyengat' kenangan2 die dpd sini tapi both of them ade bentangan yg amat2 berbeza. Dua2 lain. Dua2 pon bestt....(dah bley ckp camni sbb dah tahun 5 skg..yeay~alhamdulillah )

Sejak hari pertama jejak kaki balik ke Malaysia hari tu,hingga lah skg, banyak sungguh word 'Doktor Muslim' yg terngiang2 kat telinga. Starting from musolla LCCT, aku tertegur or ditegur oleh seorang laki yg agak hensem la banding ngn aku. Berkopiah hitam mcm salafi (bulat comel,mcm aku pakai la..haha), berjambang sedang2,putih cerah mukanya,pakaian pun smart, pakai plak sweater or wind breaker yg tebal ala2 winter mode. Dia tanye aku ,aku x paham. Yg aku dpt tangkap, 'sahur'. So aku jawab la, ana kholas fi..bla..bla...then,aku plak tanye. "enta minnin?' Then...korang bley byg la perbualan menggunakan ayat same ni diulang selama 3 kali. Rupe2nye,die yg x paham aku...

Aku pun tanye acah2. 'Dari mana?' "Ohhh! dari Penang!'' 'Laaa....ingatkan Arab tadi..aiyak..' "Orang Penang macam2 ada.."-selamba die jawab. Aku mcm biasela,cover malu tu as usual lah. So,dlm situasi ni,kite kne relax.keh3. He asking me from where n where to go and sampai satu tahap dia tahu yg aku blaja medic di Mesir dan die just said 'ooo..interesting'

Korek2 punye korek...He seems know lot about medic,psl PBL n bla2...baru lah tau,dia ni dalam master in oncologist kat new zealand.dalam 3-4 thn lg abes lah.umur baru 31.wife ade.anak 3 org.blaja skolah kat sana,masuk uni pon kat sana,keje kat sana,master pon kat sana.balik Penang nak balik raya ja.(ceh aku pun dah slank utara dah.habak mai lah wei!)

Bukan psl taaruf yg nk dipointkan,tp seems die ni berkopiah dan berjambang (xde kaitan), tp every word yg die ckp sure masuk dlm ni haa..ni ha...(dada la..). Medic bukan nak riak. Bukan nk dpt gaji tinggi. Bukan nk dapat nama. Bukan segala2nya tapi ikhlas lillahi taala. 'org katalah..Hush is always greener on the other side..tapi bukan macam tu lah. Allah....Aku yg (insyaallah la 2 tahun lg ni) rase cm termotivate balik sbb dah lame dah xde org motivate aku psl benda2 yg jauh ke depan ni.

4 tahun. 4 tahun ke belakang ni kalau disingkapkan balik,betape lamenye jangka mase yg Allah hadiahkan. Nak dikatakan pakej, bumi anbiya' dan sebagainya, out of nothing kalau sia2 nk uruskannya. Then Adam (baru teringat nama dia..) nasihat jugaklah psl marriage n so so so on...At the end, berpisahnya aku ngn dia ni, aku rasekan yg lain mcm (bukan nk kate die ni interchangeable jadi power rangers tapi..) ye,tapi sedih la jugak (jujur la) em,sedih la jugak sbb last word die lambai ala2 macho kat aku, 'fisabilillah'...aku sahut salamnya dgn rase yg pelik. Ah, tinggalkan aku dgn perasaan ku.

Jadi..the next 2 day,ade plak program simposium mahasiswa perubatan islam kat balai Islam Lundang di kota Bharu. Simposium ni overall lah aku bley katekan ala2 seminar2 fiqh perubatan or ibadah pesakit yg kite slalu wat kat Mesir but more to realiti sbb ade kat malaysia,facing the realities rather than teori semate2 di Mesir sana. Tapi siyesly gua cakap (amboih bahase KL gengster..) ....from the starting point benda2 yg menusuk jiwa tu di todak bertubi2 dalam jiwa peserta2 sampailah pada slot yg terakhir,aku bley kate slot last lah yg paling best dan terkesan dlm jiwe aku la.sbb,susah ye org nk paham kalu satu2 bende tu bukan ikut aliran jiwe die. kan? Alhamdulillah,motif dan mesej simposium ni tercapai dan aku sgt2 salutelah pada senior doctors from HUSM and also from PAPISMA sbb mmg begitu terkesan la misi Doktor Muslim yg diorg tgh perjuangkan skg ni. Siapa yg nak dakwahkan pesakit kalu bukan doktor tu sendiri? Siapa nak menyuruh kepada solat dan ibadah2 lain kalu bukan kpd org yg merawatnya sendiri? Allahuakbar...Kite maybe x nampak, realitinya, langkahlah dulu alam kerja ye ! (ckp mcm pro lah..)

So,moral of the story is, time blajar (i mean undergraduate) ni, is just a mere beginning. There's lot of obstacles heading forward. Jangan anggap kite kat tempat starting point ni kitelah segala2nya, we pass or not the 'wipeout' checkpoint, we dah satisfied utk segalanye2. Juga rase sonok duk jauh2,duk negara org,enjoy2,and we always think that tempat yg org tu lg best dari tempat kite. 'The hush is not always greener on the other side',kan? So,jadikan permusafiran kita sekarang sebagai satu 'blue print' yg terbaik untuk kita olahkan menjadi sesebuah struktur apabila kite pulang berkhidmat di Malaysia kelak. Kitalah doktor, kita juga da'ie. Selagi ade kudrat yg Allah kurniakan, selagi ade nafas yg Allah hembuskan, dan selagi ade nadi yg Allah denyutkan, let us lean forward take the next step dan berbaktilah pada Islam sehingga kita dikurniakan JannahNya. AMin. TAKBIR! ALLAHUAKBAR

the best presenter
Dr Hasyairi Fauzi-Pengerusi PAPISMA Kelantan, Pensyarah/pakar Perubatan Kecemasan HUSM
http://hashairi.blogspot.com

Sunday, August 21, 2011


Followers

.::aku::.

My photo
mansurah, al-daqahliah, Egypt
feel free to say we'r art
Carta PERUBATANonline

.::sila pot-pet::.


ShoutMix chat widget

.::online skg?::.

hit counter